Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Den gamla hunden.

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Spring flower
Gäst

InläggRubrik: Den gamla hunden.   tor 16 nov 2017, 09:45

Min Labrador har börjat dricka så mycket ca 2,5-2,7 l per dygn. Hon dricker inte på natten och håller sig mellan rastningarna, men kissar mycket då vi är ute. Hon är så pigg och rask, äter bra och hänger med. Hon är 11,5 år nu och man känner oro för att behöva ta beslut för en så pigg hund.
Jag vet att man kan ge insulin i spruta på hundar.Vi ska till vet. nästa onsdag.Detta är ett svårt beslut ifall han inte tycker vi ska kämpa med detta!
Hon är mer kontaktsökande, men leker än och allt är som vanligt förutom denna törst!
Har någon råd och tips eller upplevt detsamma? Med vänlig hälsning SF...
Till överst på sidan Gå ner
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Den gamla hunden.   mån 27 nov 2017, 21:43

Eftersom detta inlägg skrevs den 17:e november så har du antagligen varit hos veterinären vid det här laget. Stora mängder vatten kan tyda på att hunden har drabbats av diabetes, vilket inte är så ovanligt på hundar som man kanske tror. Men det går att behandla diabetes om hunden för övrigt är frisk och pigg.

En annan orsak till ökad törst kan tyvärr också bero på njursvikt och det däremot är en åkomma som vanligtvis leder till att man måste ta det hemska beslutet att låta sin älskade vän få somna in.

Hoppas på det bästa, att du inte behöver ta farväl än av vovven!
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Admin
Admin

Antal inlägg : 2482
Poäng : 6846
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Sv: Den gamla hunden.   mån 27 nov 2017, 22:16

Min första hund fick diabetes när hon var 10, hon drack kopiösa mängder vatten och hon kissade nästan direkt efter att hon druckit, jag hann inte få ut henne. Jag tog henne till veterinären och där konstaterade dom snabbt att hon hade diabetes. Tyvärr hade hon också 3:e gradens HD och veterinären sa vi kan behandla diabetesen men med tanke på höftledsstatusen och att hon har problem med höfterna så är det humanaste för henne att få somna in då diabetesen kommer bidra till att skynda på försämringen av höftlederna. Så hon fick somna in, det var tungt men hon skulle inte tvingas lida för min skull.

Hoppas också på det bästa för er skull!

Spring flower
Gäst

InläggRubrik: Sv: Den gamla hunden.   mån 04 dec 2017, 09:43

Tack för svar!
Ja så gick mina tankar också! Njurar, diabetes. Hon drack 4,5 l som mest på ett dygn. Efter fyra dygn började det minska och efter en vecka så var hon nere på 1,5l som vanligt?
Hon blir 12år i april. Troligtvis som jag tänker så kan hon haft någon infektion i kroppen. Men jag kör njurfoder och tagit bort allt onödigt!
Pälsen är blank som en kopparkastrull, hon springer lätt och smidigt!
Jag håller alla tummar! Hennes feta matte ligger på gräns till diabetes typ 2. Vi motionerar ikapp nu...Tack och GOD JUL!
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Den gamla hunden.   Igår på 14:26

Spring flower skrev:
Tack för svar!
Ja så gick mina tankar också! Njurar, diabetes. Hon drack 4,5 l som mest på ett dygn. Efter fyra dygn började det minska och efter en vecka så var hon nere på 1,5l som vanligt?
Hon blir 12år i april. Troligtvis som jag tänker så kan hon haft någon infektion i kroppen. Men jag kör njurfoder och tagit bort allt onödigt!
Pälsen är blank som en kopparkastrull, hon springer lätt och smidigt!
Jag håller alla tummar! Hennes feta matte ligger på gräns till diabetes typ 2. Vi motionerar ikapp nu...Tack och GOD JUL!

Skönt att höra att vovven mår bra och att drickandet gått tillbaka. Håller tummarna för att det fortsätter så.

Mina hundar jag haft har också genom åren druckit mycket till och från. Kanske dock inte så mycket som 4,5 liter per dygn. Ibland har det hänt att de inte druckit knappt alls, och då har jag undrat varför de inte dricker. De har ändå varit friska vid veterinärundersökning. Alarmerande dock när deras allmäntillstånd drastiskt förändras till det sämre. Då får man se upp.

Önskar en riktigt God Jul tillbaka. Very Happy
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Den gamla hunden.   

Den gamla hunden.
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Gamla hockey hjältar