Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Adress till himlen saknas

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Andreas

Antal inlägg : 2583
Poäng : 5816
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Adress till himlen saknas   tor 03 mar 2016, 00:31

Det kom ett brev på posten hem till min mor igår. Brevet var adresserat till min far som avled för några år sedan. Min mor ville inte öppna det så det fick jag göra åt henne. Avsändaren var en kusin till honom som bor i USA och kände inte till att han avlidit.

Kusinen skrev om vardagliga saker. Om sin familj, om livet där borta på andra sidan Atlanten. Han skrev att han hoppades att far och mor hade det bra. Att de var friska och lyckliga. Jag kommer till Sverige till sommaren avslutade han med. Då kommer jag på besök!

Jag tänkte att far - din kusin - får du aldrig träffa mer. Det enda du kan besöka är hans grav. Kanske lägga en blomma där och minnas honom. Prata med mor, dela minnen av far med henne och med oss barn. Det kan bli en fin och minnesvärd stund på sitt sällsamma vis.

Då kom jag på att jag måste meddela fars kusin om situationen så han vet. I brevet fanns inget telefonnummer, ingen mailadress. Bara hans vanliga adress vilket innebar att svaret måste han få via den vanliga snigelposten. Skulle nog ta sin lilla tid.

Så jag slog mig ner vid köksbordet med papper och penna och började fundera på hur jag skulle skriva. Allt medan tankarna snurrade i huvudet så läste jag högt upp brevet och sade ut i köket: "Hoppas du hör det här nu pappa för du har ingen adress till himlen."

Sedan vet jag inte vad som hände efter att jag läst färdigt. Orden bara kom och det tog inte många minuter förrän brevet låg färdigskrivit, klart att lägga ner i ett kuvert, frankera och lägga på lådan. Ett sällsamt lugn spred sig i mammas lilla lägenhet och jag är övertygad om att min far både såg och hörde mig. Att han för en liten stund kommit tillbaka från Andra Sidan och hälsat på.

Älskade far, jag saknar dig varje dag ska du veta men i min tro på en odödlig själ finns du fortfarande kvar. Så mig gör det inget att du inte har någon adress till himlen. Hoppas din kusin på andra sidan Atlanten kommer att kunna känna samma sak. Att trots att ni aldrig mer kommer träffas, att han ändå känner av din närvaro, att du finns där även för honom.
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Adress till himlen saknas   tor 03 mar 2016, 01:58

Det skrev du fint Andreas. Jag råkar inte vara jätteövertygad om den andra sidans existens men ett vet jag, och det är att våra avlidna nära och kära bär vi för alltid med oss i våra hjärtan.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Adress till himlen saknas   tor 03 mar 2016, 06:56

Kan bara säga, du har skriftens gåva min vän. teddy
Moderat

Antal inlägg : 170
Poäng : 227
Registreringsdatum : 14-03-12
Ålder : 59

InläggRubrik: Sv: Adress till himlen saknas   tor 03 mar 2016, 11:21