Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    ons 02 mar 2016, 01:05

Inget nytt på 20 år...

Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    ons 02 mar 2016, 17:57

Jo många likheter finns det.. Som en repig skiva faktiskt Razz
Ärtan
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    ons 02 mar 2016, 21:36

Du räknar ju bra du Micke! 22 år, inte 20.

Kan inte SD gå samma väg som ND gjorde?? Det hade vart så SKÖNT!!!
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    ons 02 mar 2016, 21:56

Bara acceptera att SD är ett av Sveriges 3 största partier.. o de lär inte försvinna..

Moderaterna står ju dessutom & kopierar deras politik rakt av & framför den som sin egen.. efter att de kallat dem rasister.

20 eller 22.. big deal... hade du inte mer att komma med?
Andreas

Antal inlägg : 2583
Poäng : 5816
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    ons 02 mar 2016, 23:58

Ärtan skrev:

Ny Demokrati gick i graven och kanske SD också går i graven en dag, trots att de är Sveriges tredje största parti just nu. Partier komma, partier går. Vi har sett det förr. Just idag uppfyller de en funktion eftersom många människor är missnöjda med dagens invandringspolitik.

Men Moderaterna är ju inte sena att kopiera delar av deras politik rakt av och kalla den sin egen. På samma sätt som de kopierade delar av Socialdemokraternas politik för några år sedan. M hade till och med fräckheten att kalla sig "Sveriges Nya Arbetareparti." Jo tjosan. De borde kallat sig "Sveriges Nya Rikemansparti." Hade passat dem så mycket bättre.

Nåväl. Hur som helst så har många moderater gått över till SD och när M nu kopierar delar av deras politik så lär många gå tillbaka till M och ja, SD kan i och med det rasa ner rejält. Kanske till och med under 4%-spärren.
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 01:39

Ärtan skrev:

Å faen... räknade jag fel? Det var inte bra det. Fy på mig Micke! Laughing

Hela högerpacket får gärna gå samma åt håll som ND om du frågar mig.
Moderat

Antal inlägg : 170
Poäng : 227
Registreringsdatum : 14-03-12
Ålder : 59

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 11:16

Någon mer än jag som undrar hur Sverige t.e.x. på bästa sätt ur säkerhetssynpunkt, löser konflikter på plats inne i hårt drabbade krigszoner? Frågan är ställd förut i olika sammanhang och på olika forum men svaret på frågan uteblir varje gång....
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 13:05

Så vitt jag vet har vi inte *krigszoner* som Sverige har hanterat så det blir nog att gissa lite där hur det skulle se ut...

Eller vet du Moderat nåt om nån krigszon som Sverige har fått hanterat?
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 13:14

Moderat skrev:
Någon mer än jag som undrar hur Sverige t.e.x. på bästa sätt ur säkerhetssynpunkt, löser konflikter på plats inne i hårt drabbade krigszoner? Frågan är ställd förut i olika sammanhang och på olika forum men svaret på frågan uteblir varje gång....
Löser konflikter?
Sverige är neutralt och löser inga konflikter, jag känner till att medan Moderaterna satt i makten så försökte Carl Bildt lösa konflikter genom medling. Det ända som Sverige har deltagit med är spaning för dom allierade styrkorna som jag känner till.

Det är så det är när vi väljer att håla oss neutrala (Fega och gömmer oss).

Men om vi är neutrala så borde vi ju inte ta mot flyktingar för det är väl att ta ställning och säga att vi inte tycker att det landet gör rätt. Det är väl inte att vara neutral.

Ja jag är inte för att vara Neutral jag tycker det är fjanteri, jag är även för att producera vapen och massutskick dom till krigsförande länder.
Moderat

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 15:41

Anneli skrev:
Så vitt jag vet har vi inte *krigszoner* som Sverige har hanterat så det blir nog att gissa lite där hur det skulle se ut...

Eller vet du Moderat nåt om nån krigszon som Sverige har fått hanterat?

Ursäkta om jag hade för bråttom när jag skrev föregående inlägg och uttryckte mig fel. I videon Micke länkar till pratar ND om att hjälpa på plats. Då blir frågan mer korrekt om jag frågar hur ett land som t.e.x. Sverige (SD fortsätter driva frågan) skall klara av att hjälpa människor i t.e.x. krigsdrabbade länder som Syrien? Det jag menar är att SD och SD-svansen pratar mycket om att hjälpa på plats men jag har aldrig hört att man gett konkreta exempel på hur denna hjälp är tänkt att utformas. Kanske har jag missat något?
Moderat

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 15:49

KaoZiel skrev:
Moderat skrev:
Löser konflikter?
Sverige är neutralt och löser inga konflikter, jag känner till att medan Moderaterna satt i makten så försökte Carl Bildt lösa konflikter genom medling. Det ända som Sverige har deltagit med är spaning för dom allierade styrkorna som jag känner till.

Det är så det är när vi väljer att håla oss neutrala (Fega och gömmer oss).

Men om vi är neutrala så borde vi ju inte ta mot flyktingar för det är väl att ta ställning och säga att vi inte tycker att det landet gör rätt. Det är väl inte att vara neutral.

Ja jag är inte för att vara Neutral jag tycker det är fjanteri, jag är även för att producera vapen och massutskick dom till krigsförande länder.

Som jag skrev till Anneli, ordvalet blev fel. Se ovan.

Sverige var inte 100% neutralt under 2:a världskriget heller och så kommer aldrig att bli nu och i framtiden. Att bidra med vapen till krigförande länder låter inte som att du tänkt igenom det hela så noggrant. Vill du som svensk ha krigsoffrens liv på ditt samvete? Jag vill inte.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 18:25

Så du vet, jag är inte en SD-svans..

Så jag kan inte svara för va de vill göra konkret för att hjälpa i krigszoner.

jag svarar endast för vad jag själv tycker o inget annat

De som verkligen behöver vår hjälp är de som inte tagit sig därifrån..

De första som flyr vid krig är Ekonomiska flyktingar & kriminella.. De har medel & förutsättningar att komma ifrån det fort..
Sen har vi de som *hjälper* de som inte har så mycket eller inget alls... då får de komma därifrån mot att smuggla knark.
Sen de som lyckas gömma sig på lastbilar m.m..
osv...

Det finns massor av hjälporganisationer som hjälper i krigszoner.. o för att hjälpa så kanske de skall få större stöd att göra det som de gör..
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 20:14

Moderat skrev:
Vill du som svensk ha krigsoffrens liv på ditt samvete? Jag vill inte.
Men jag antar du vill ha välfärd och arbete för folket.
Så om jag ska vara hård mot det du där sa så ... är alla som jobbar på Saab och Volvo ansvariga för dom som dör i trafiken, om vi följer ditt argument.

Ja du formulerade dig fel. Men jag antar att det är på samma sätt som hjälporganisationer hjälper nu där nere, alternativt att vi skickar ner folk som hjälper till att bygga upp och reparera... vänta det har vi redan gjort .. tror det var Polen, gammal Jugoslavien... och så vidare.
P.S
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    tor 03 mar 2016, 23:33

Jag kan dock inte erinra mig att Sverige hjälpte mitt land och mitt folk när inbördeskriget härjade som värst på 80-talet och en bit in på 90-talet. Trots det var mediebevakningen hög under den tiden så inte många länder var omedvetna om inbördeskriget som rasade i mitt land och tog miljoner människors liv och drev ytterligare miljoner människor på flykt.

Vad jag vet så hjälpte USA till med vapen till landets regeringsstödda trupper som var dom som mördade, lemlästade, våldtog och slängde samvetsfångar, verkliga gerillarebeller och inbillade sådana, och oliktänkande i fängelse och torterade dom, ofta till döds. Officiell minimiålder för att slåss i kriget för regeringssidan sas vara 16 år men barn yngre än så, och även äldre, tvångsrekryterades in i striderna. Vi levde i en mardröm som aldrig ville ta slut, och denna mardröm stödde USA genom att producera och leverera vapen till regeringstrupperna så att dom kunde hålla igång striderna. Därför tycker även jag att det är fel av ett fredligt land att bistå med vapen till ett annat land i krig.

Angående påståendet att gå in ett krigsdrabbat land i krig och hjälpa folk på plats... ja fungerar i teorin tror jag säkert det gör, men erfarenheter visade från mitt land att det inte funkar praktiskt. Under kriget hemma fanns utländska hjälparbetare på plats, flera av dom våldtogs och mördades och antalet var troligen högre än jag känner till.

Jag ser vad som händer i Sverige med dom ökade flyktingströmmarna och jag har sen tidigare redogjort för mina åsikter i frågan. Min andra del däremot.... då när mitt hjärta värker när oinsatta svenska politiker uttalar sig om mardrömmar dom aldrig upplevt och jag aldrig önskar dom få uppleva.
Andreas

Antal inlägg : 2583
Poäng : 5816
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    fre 04 mar 2016, 00:04

Svar till P.S: Ja du har ju erfarenheter som vi svenskar saknar och när man hör sådant som du berättar är det lätt hänt att man känner sig som en bortskämd liten skitunge som inget vet om omvärlden. Jag gör det iaf.

Jag tycker också det är fel sätt att bidra med vapen till krigande länder. Våld löser inte våld och det är inget nytt under solen. Men ändå så har människan inte lärt sig av historien.
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    fre 04 mar 2016, 06:40

Jag säger inte att vi ska bidra .. jag säger vi ska håla en fungerande export industri. När Sverige hade en fungerande export så hade vi Gott om arbete och hög välfärd, men nu har vi knappt vapen industri längre. Vi har knappt något längre på grund av att vissa partier har sålt ut det här landet till lägst bjudande.

Karlskoga har självdött, på grund av att vissa inte kunde leva med att vi sålde vapen.
Det mesta kan användas i Krigs syfte ska vi då sluta med det, data program bilar mm.

P.s nej Sverige håller sig oftast på våran kontinent .. Europa och tydligen Afrika vad vi har där nere att göra, hänvisar till Kongo konflikten.

Men som jag säger jag är för att vi ska ha kontrolerad invandring, men jag pekarfingret på att vi ska hjälpa behövande krigs offer, inte ekonomiska flyktingar = social fall (Vi har gott om våra egna Soc fall).
Kevin

Antal inlägg : 332
Poäng : 586
Registreringsdatum : 13-12-24
Ålder : 39

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    sön 06 mar 2016, 01:32

P.S skrev:
Jag kan dock inte erinra mig att Sverige hjälpte mitt land och mitt folk när inbördeskriget härjade som värst på 80-talet och en bit in på 90-talet. Trots det var mediebevakningen hög under den tiden så inte många länder var omedvetna om inbördeskriget som rasade i mitt land och tog miljoner människors liv och drev ytterligare miljoner människor på flykt.  

Vad jag vet så hjälpte USA till med vapen till landets regeringsstödda trupper som var dom som mördade, lemlästade, våldtog och slängde samvetsfångar, verkliga gerillarebeller och inbillade sådana, och oliktänkande i fängelse och torterade dom, ofta till döds. Officiell minimiålder för att slåss i kriget för regeringssidan sas vara 16 år men barn yngre än så, och även äldre, tvångsrekryterades in i striderna. Vi levde i en mardröm som aldrig ville ta slut, och denna mardröm stödde USA genom att producera och leverera vapen till regeringstrupperna så att dom kunde hålla igång striderna. Därför tycker även jag att det är fel av ett fredligt land att bistå med vapen till ett annat land i krig.

Angående påståendet att gå in ett krigsdrabbat land i krig och hjälpa folk på plats... ja fungerar i teorin tror jag säkert det gör, men erfarenheter visade från mitt land att det inte funkar praktiskt. Under kriget hemma fanns utländska hjälparbetare på plats, flera av dom våldtogs och mördades och antalet var troligen högre än jag känner till.

Jag ser vad som händer i Sverige med dom ökade flyktingströmmarna och jag har sen tidigare redogjort för mina åsikter i frågan. Min andra del däremot.... då när mitt hjärta värker när oinsatta svenska politiker uttalar sig om mardrömmar dom aldrig upplevt och jag aldrig önskar dom få uppleva.  

Som svensk man har jag självklart inte upplevt krig och jag har därför inget att lägga till i ämnet. Tack för att du med hjälp av dina personliga erfarenheter breddar diskussionerna!
P.S
Gäst

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    sön 06 mar 2016, 12:35

Tack för det Kevin. Very Happy
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?    

Invandrardebatt 1994 - Hur lät debatten för 20 år sedan?
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» LillePär - Bmw 325 Coupe - 1994 [ Min Brors Bil ]
» Problem med varvräknaren
» Jimmy´s - Civic Si Coupe (The only one in the country)
» Var hittar jag Coilovers till Sierra?
» Passar vindrutan från en sierra kombi på en sedan?

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Allmänt :: Invandring och integration-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: