Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Vem är rasist?

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 00:46

En rasist för mig är en person som delar in människor i raser. Mer eller mindre värda och som ställer sin egen ras främst. Renodlade nynazister är för mig rasister och jag tar starkt avstånd från deras ideologi då jag anser att människan är en enda "ras" med olika religionstillhörigheter, politiska åsikter osv osv.

Men många där ute hävdar att om man inte anser att invandringen enbart innebär guld och gröna skogar för Sverige så är man per automatik rasist. Så är inte fallet. Om jag säger att Sverige bör begränsa invandringen så anser jag mig inte vara rasist för det.

Låt mig ta ett exempel. Ditt hem. Ditt hem är din borg, din trygghet, ditt privata liv du värnar om. Jag är rimligen ganska övertygad om att du inte släpper in vem som helst i ditt hem. Och inte hur många som helst. Även om vederbörande är i starkt behov av din hjälp. Varför? Jo just för att du dels inte kan hjälpa alla som är i behov av det, och dels för att du inte vill släppa in vem som helst i ditt privataste. De flesta anser säkert att det är helt normalt att inte bjuda in vem som helst i sitt hem.

Så varför ska då Sverige släppa in alla i landet, till och med terrorister som tar sig in i landet under falsk flagg, som asylsökande? Vi har inte bostäder och jobb till alla som kommer hit. I många fall får landets redan befintliga invånare stå tillbaka för att man måste hysa in de nyanlända någonstans.

I många städer buntas invandrare ihop i en eller flera bostadsområden och segregationen är ett faktum. Utanförskapet ökar, jobb till alla och en vettig sysselsättning saknas och kriminalitet och våld blir vardagsmat, etc. Och vem vinner på det? Inte en enda människa. Det skapar bara oro, konflikter och problem i hela samhället, på ett eller annat sätt.

Är det okej? Jag tycker inte det. Ingen eller inget land kan hjälpa så man själv blir stjälpt. Vanlig enkel logik och sunt bondförnuft.

Nu sitter det säkert någon där ute och läser detta och tänker att den där, han är ju rasist. Okej, tyck det då. Vill då bara påpeka att jag är inte ursvensk. Jag har invandrade vänner och jag har jobbat tillsammans med invandrare. Till och med haft en invandrad arbetsgivare. En muslim från Irak.

Jag vet att det var många som kom till Sverige på 1950 och 1960-talen som arbetskraftsinvandrare när Sverige skrek efter arbetskraft. Dessa människor hjälpte till att bygga upp det Sverige vi har idag. Jag vet att från 1960-talet och framåt, har det också kommit hit många människor från andra länder. Många asylsökande. Från Latinamerika, f.d. Jugoslavien, Iran, Irak, Libanon etc etc. Människor som anpassat sig, bidrar till vårt land och vår gemensamma välfärd genom hårt slit. Ofta egna företagare.

Jag vet också att det är krig i världen. Jag vet att många människor flyr från diktaturer, krig och svält. Jag vet att hjälpbehovet är stort. Men det är varken logiskt eller praktiskt möjligt att lilla Sverige kan hjälpa hela världen och att det inte innebär risker. Världen förändras och människan måste förändras med den om vi ska kunna fortsätta leva i fredligt land och alla de förmåner vi har idag.
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 06:40

Helt rätt, jag har med reagerat på att folk per automatik menar man är rasist om man ifrågasätter invandringen... Bull shit.. man är inte  rasist... man är realist...
Lilla Sverige kan i dag inte ta hand om sina EGNA hemlösa (bara i Stockholm finns det 20000 hemlösa, däribland barnfamiljer) Då är det inte rimligt att vi skall ta hand om alla andra länders hemlösa & socialfall..

Sverige är 1 av 28 EUländer, när skall de andra ta sin del av ansvaret?
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 06:41

kan bara hålla med dig...
Moderat

Antal inlägg : 170
Poäng : 227
Registreringsdatum : 14-03-12
Ålder : 59

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 11:14

Hur många invandrare tycker Andreas att det är rimligt att Sverige tar in? Eller vill du att Sverige stoppar all invandring?
Simba

Antal inlägg : 393
Poäng : 640
Registreringsdatum : 13-09-12
Ålder : 42

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 11:44

Anneli skrev:
Helt rätt, jag har med reagerat på att folk per automatik menar man är rasist om man ifrågasätter invandringen... Bull shit.. man är inte  rasist... man är realist...
Lilla Sverige kan i dag inte ta hand om sina EGNA hemlösa (bara i Stockholm finns det 20000 hemlösa, däribland barnfamiljer) Då är det inte rimligt att vi skall ta hand om alla andra länders hemlösa & socialfall..

Sverige är 1 av 28 EUländer, när skall de andra ta sin del av ansvaret?

Håller med dig till 100%. Fler och fler inser att något blivit fel i samhället och att svenskarna fått munkavel på sig - munkaveln heter rasist...
Simba

Antal inlägg : 393
Poäng : 640
Registreringsdatum : 13-09-12
Ålder : 42

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 11:49

Bra skrivit Andreas! Jag har mina rötter i Ungern och jag anser inte att jag är rasist på grund av att jag ser problemen som uppstår när Sverige tar in för många invandrare. Det som mest skrämmer mig är religiösa fanatiker och terrorister som obehindrat tar sig in i landet och lever gott på svenskarnas naivitet för att sedan hånskratta åt blåögdheten. Rasiststämpeln är ett effektivt vapen och fungerar bra för att tysta ner folkets röster och samtidigt gynnar den ovan nämnda grupper och ger dem fritt spelrum i Sverige. När ska Sverige vakna? Förhoppningsvis innan det är för sent....
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 13:59

Min fars sida är från Finland.

Håller med dig Simba "något blivit fel i samhället och att svenskarna fått munkavel på sig - munkaveln heter rasist..."
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 14:20

Tycker Sverige skall börja med att sänka sina bidrag till samma nivå eller lägre än Danmark..
Pengarna styr.. de går genom Danmark för att komma till Sverige för att de får mer pengar i bidrag.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 15:58

Moderat skrev:
Hur många invandrare tycker Andreas att det är rimligt att Sverige tar in? Eller vill du att Sverige stoppar all invandring?
Hur många tycker du själv vi skall ta emot?

Jag personligen tycker inte vi skall ta in fler innan vi löst problemen med våra egna hemlösa och fattiga.. + de som redan kommit hit.

O för att klargöra om nån undrar.. jag har romer i mitt släktträd.
Jag levde med en ungersk man i 15 år och hans mormor var det närmaste jag hade till en egen mormor då min mormor avled innan jag var född.
Ärtan
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 21:32

Frågar igen, om Sverige hamnar i krig med annat land, Ir inbördeskrig och ni måste fly, vill ni då att landet ni flyr till nekar asyl?? Tror ni alltid på ett Sverige i fred och ni aldrig måste fly erat land???
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 22:38

Nej men jag är då glad för den hjälpen jag får om det är så på landsbygd och i ett 50th bonde. Och kommer inte kräva att jag ska bo i storstaden och att jag ska ha fet bostad med de senaste bekvämligheterna.

Och jag skulle inte försöka skapa min egen enklav med mina egna lagar.

Nu gäller inte det här alla som kommer hit men tillräckligt många för att vi ska märka av dom.

- Men vart du utläser att vi inte ska hjälpa förstår jag inte .. men det finns ju gränser på vad mycket man kan hjälpa.
Men Ärtan har du öppnat ditt hem och tagit i mot dom sämre lottade eller slår du dig bara för bröstet och försöker framstå som duktig.

Jag har inte öppnat mitt hem för flyktingar och kommer inte göra det heller men du jag står för det. Står du för det du basunerar ut.
Ärtan
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tis 01 mar 2016, 23:37

Jag hjälper så gott min ekonomi tillåter, jag är sjukpensionär men det är klart att ingen kan hjälpa alla - men alla kan hjälpa någon.

Sen så må hända att jag utläser fel men i texter här och i texter publicerade i bloggar och på facebook, och människor säger vi kan inte ta emot fler flyktingar, ja jag tolkar då texterna som om skribenten bakom texten menar att vi i Sverige inte kan/vill hjälpa behövande människor men om jag tolkar fel rättar jag mig så klart.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   ons 02 mar 2016, 06:30

Men vi får dagligen in fler flyktingar, men till skillnad från i höstas så är det nu med bättre kontroll.

Sen är inte Sverige det enda land som de kan få hjälp i. Sverige är 1 av 28 EUländer... Finns länder där ute som inte tar emot en enda.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   ons 02 mar 2016, 06:37

klart vi ska hjälpa "Behövande", men innan du nu börjar gå i gång.

Kan du rannsaka dig och verkligen se på dom som kommer hit, vi har flyktingar och ekonomiska flyktingar.
När man erbjuds uppehållstillstånd och bonde säg i Danmark men väljer att gå vidare till Sverige på grund av att man får mer pengar här i Sverige.

Då är man Ekonomisk flykting och målet är att man ska ha pengar och inte flyr krig utan man flyr fattigdom. (Och det är för mig något helt annat)

Sverige är inte hela värdens Socialförmedling.

"Jag hjälper så gott min ekonomi tillåter" Skänker du pengar till tiggare - då hjälper du inte utan då stjälper du. - Skänker du pengar till diverse hjälporganisationer, beklagligt 10% av dom pengarna kommer ditt dom ska.

Det är en fruktansvärd uppförsbacke.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   ons 02 mar 2016, 06:50

http://www.folkbladet.nu/1511422/angelina-jolie-om-flyktingkrisen-2

Angelina Jolie om flyktingkrisen
Publicerad 7 september 2015
Ett flertal kändisar, både svenska och Hollywoodstjärnor, har uttalat sig om den pågående flyktingkrisen i Europa.

Senast i raden är den amerikanska skådespelerskan Angelina Jolie, som i en debattartikel i brittiska The Times uppmanar makthavarna att skilja ”ekonomiska migranter” från krigsflyktningar i omedelbart behov av säkerhet.
”Människor som flyr från konflikt är i omedelbart behov av att bli räddade från förföljelse och fara, och effektiv kontroll skulle kunna ge dem det skydd de behöver”, skriver Jolie i debattartikeln, författad tillsammans med Arminka Helic, brittisk politiker och före detta flykting från Bosnien.
Jolie och Helic menar att ”problemen kommer att fortsätta till dess att det internationella samfundet hjälps åt att hitta en diplomatisk lösning på konflikten i Syrien” och att vi inte ”kan donera oss ut ur krisen”.
Angelina Jolie är goodwill-ambassadör för FN:s flyktingkommissariat UNHCR sedan 2012.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Angelina Jolie, som i en debattartikel i brittiska The Times uppmanar makthavarna att skilja ”ekonomiska migranter” från krigsflyktningar i omedelbart behov av säkerhet.
Moderat

Antal inlägg : 170
Poäng : 227
Registreringsdatum : 14-03-12
Ålder : 59

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tor 03 mar 2016, 11:03

Anneli skrev:
Moderat skrev:
Hur många tycker du själv vi skall ta emot?

Jag personligen tycker inte vi skall ta in fler innan vi löst problemen med våra egna hemlösa och fattiga.. + de som redan kommit hit.

O för att klargöra om nån undrar.. jag har romer i mitt släktträd.
Jag levde med en ungersk man i 15 år och hans mormor var det närmaste jag hade till en egen mormor då min mormor avled innan jag var född.

Frågan jag ställde grundade sig på att det är många som tänker flyktingar i siffror. Men eftersom det är omöjligt att bedöma hur många människor som står i akut hjälpbehov och behöver skydd, så talar jag inte om människor i siffror. Det är dock intressant att höra er andras åsikter.

Europa har just nu mött en flyktingkris större än på många år. Självklart ska Sverige inte stänga gränserna för hjälpbehövande och lika självklart att vi i Sverige hjälper akut behövande människor i den omfattning landet ekonomiskt och socialt klarar av utan att våra egna hemlösa, arbetslösa, sjuka etc får stå tillbaka.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   tor 03 mar 2016, 13:11

Så du vill inte själv säga en siffra på hur många.. men du vill att andra skall säga hur många vi skall hjälpa?

Fö. ditt eget svar är väl ett bra svar på just din egen fråga.
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   fre 04 mar 2016, 00:17

Moderat skrev:

Nej det är väl självklart att Sverige inte ska stoppa all invandring. Men man kan gott minska ner den med iaf minst 50% tills alla har chans till jobb, bostad och ett drägligt liv i Sverige. Nu jobbar man på att integrera alla nyanlända och det är ju bra iofs. Men eftersom det saknas tillräckliga resurser så tvingas många infödda svenskar stå tillbaka för att Af och andra berörda myndigheter bestämt att prioritera de nyanlända. Jag sade ALLA. Alltså infödda svenskar inkluderade.
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Vem är rasist?   

Vem är rasist?
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Allmänt :: Invandring och integration-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: