Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Ålderssymtom på gamla hundar

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Admin
Admin

Antal inlägg : 2482
Poäng : 6846
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Ålderssymtom på gamla hundar   mån 11 feb 2013, 00:03

När hundar bli gamla kan de såväl som människor drabbas av senilitet. Den senaste tiden har jag funderat över om min gamla fröken börjat bli senil.

Till exempel kan hon gå ut och sova på balkongen, något hon aldrig gjorde förut. Hon började med det strax efter att Teddie fått gå över Regnbågsbron. Hans tjocka och långa päls ihop med golvvärme i lägenheten, bidrog till att han föredrog att sova utomhus. Både mellan prommisarna och om nätterna. Sommar som vinter. Men Ayla gjorde det aldrig förrän det sista året.

Ibland petar hon upp dörren, går in, genom vardagsrum och hall och ut i köket och letar mat i matskålen, trots hon nyss ätit. Vänder och går tillbaka ut på balkongen. Efter en stund gör hon om proceduren.

På väg ut på prommis och hon ligger ute på¨balkongen ropar jag på henne och hon kommer då in. Då måste hon först lokalisera mig, går runt och tittar efter mig. Så jag ropar: Här är jag! Då reagerar hon och lufsar emot mig med viftande svans. Oj, där var matte!

Förut vaktade hon lägenheten kopiöst. Släppte inte in någon hon inte kände igen som kompis till mig eller anhörig. Nu tillåter hon vem som helst gå in och hon fortsätter slumra som ingenting hänt. Förut skällde hon alltid när dörrklockan ringde och sprang före mig fram till dörren och gafflade och mumlade. Nu struntar hon helt i dörrklockan. Läste på en sida om åldrande hundar att när hundar blir äldre överlåter de vaktande antingen på flockledaren eller på en yngre, fyrbent förmåga. Låter troligt.

När min doberhane var yngre var han galen på andra hanhundar. På äldre dagar vek han undan alla konflikter och gick bakom mina ben.

Hon hör också sämre. Att ha henne lös innebär numera att jag måste skrika i rejält på henne så hon hör att jag kallar på henne. Promenaderna blir inte alls lika långa längre. När hon vill vända om hem ställer hon sig stilla och ser på mig med uppfordrande blick. Jag brukar inte låta hundarna bestämma hur långt de ska gå men i det här fallet låter jag henne vända om när hon vill göra det.

Men fortfarande ser hon fram emot promenaderna och hon tar fortfarande initiativ till lek och hon utför fortfarande villigt sökövningar och godissök bland annat. Om än inte i den omfattning hon gjorde innan.

Ta hand om din gamla hund heter en artikel jag hittade på Agria. Klart läsvärd och värd att tänka på när ens gamla fyrbente vän nått sin ålders höst.

Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Ålderssymtom på gamla hundar   mån 11 feb 2013, 12:36

Jobbigt när hunden blir gammal och husse/matte måste ställa om sig och ta in att jycken inte orkar hålla i gång som förut. Ålderdomen har en charm på sitt vis också på olika vis. Vi adopterade vår hund genom svärfar, hon hade bott hos en sjuk galning som misshandlat henne svårt. Detaljerna sparar jag på, ni orkar inte höra dom. Genom grov misshandel/tortyr försökte han trigga henne att kampa men vår lilla är inte hunden med kampvilja mot andra hundar. Då när svärfar fick in henne då var hon mager, skiträdd och illa tilltygad. Tog lång tid att bygga upp förtroende hos henne för människor och då i all synnerhet ett förtroende för män. Hon börjar också bli gammal, 7 år. Hör hon också lite dåligt och gör saker hon inte förut gjorde. Blir svårt den dagen vi måste ta farväl av henne... Sad
Till överst på sidan Gå ner

Ålderssymtom på gamla hundar
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ålderssymtom på gamla hundar
» Gamla hockey hjältar
» Fyfn va ballt... (Blocket)
» J18-Serien 2013/2014
» SHL 2014/2015

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet