Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Kevin

Antal inlägg : 332
Poäng : 586
Registreringsdatum : 13-12-24
Ålder : 39

InläggRubrik: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 16 jun 2015, 00:20

För den eventuellt oinvigde innebär veganism följande: "Veganism är ett levnadssätt där en person avstår från exploatering av djur i den mån möjligt och praktiskt. En vegan avstår därför från alla animaliska produkter såsom kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, ägg, honungs- och vaxprodukter samt olika tillsatser av animaliskt ursprung."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism

Jag har så här långt fortfarande inte kommit i kontakt med en vegan som vill svara på ovanstående frågeställning.

Någon som vet?

Eller är det tänkbart att veganer utfodrar husdjuren med hund/kattmat med innehåll av kött och köttbiprodukter? I så fall faller det ett löjes skimmer över ställningstagande att alltid avstå från exploateringen av djur.
Till överst på sidan Gå ner
Simba

Antal inlägg : 393
Poäng : 640
Registreringsdatum : 13-09-12
Ålder : 41

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 16 jun 2015, 00:40

Intressant ämne Kevin! Tror du inte att veganer utfodrar hund och katt med animaliska produkter? Det tror jag. Vetenskapliga tester visar att hundar och definitivt inte katter överlever endast på gröna produkter. Man får här inte glömma bort att våra fyrbenta vänner trots årtusenden av domesticering fortfarande är rovdjur.

Jag har också en annan frågeställning. Hur tänker sig veganer och vegetarianer sig framtiden om alla människor (och husdjur) upphör att äta kött och mejeriprodukter? Här ser jag framför mig en framtid där kossor, grisar och övriga lantdjur på sikt dör ut. Öppna marker växer igen och i Sverige kommer skogsarealen att öka. Jag har svårt för att tänka mig in i situationen att människor kommer hålla kossor t.e.x för nöjes skull.
TinTin
Gäst

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 16 jun 2015, 11:05

Katter måste få i sig taurin som bara finns i kött. Utan det ämnet går de en långsam död till mötes. Så länge de är kattungar klarar de sig, förutsatt att kattmamman de diar får i sig taurin och därmed kött på något sätt.

Taurin är en aminosyra som reglerar hjärt- och muskelsammandragningar. Den finns i animaliska produkter men inte i frukt och grönsaker.
TinTin
Gäst

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 16 jun 2015, 11:19

Glömde att det är olagligt att utfodra katter enbart med vegetabilier! Jag känner en tjej som inte ville ge katten kött och kort efter dör katten.

Hundar är allätare och det förekommer att hundar är allergiska mot animalier. Hundar omfattas därför inte av lagen.

Vägrar man ge ett djur kött så skaffar man inte ett rovdjur utan väljer ett annat djur som av naturer är herbivor. Personlig åsikt!
Admin
Admin

Antal inlägg : 2481
Poäng : 6845
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   ons 17 jun 2015, 19:08

Citat: "Vägrar man ge ett djur kött så skaffar man inte ett rovdjur utan väljer ett annat djur som av naturer är herbivor. Personlig åsikt!"

Vill bara säga att veganer har min 100 procentiga förståelse för sitt personliga val. Köttindustrin är många gånger riktigt vidrig och jag funderar också på att sluta äta kött.

Andreas

Antal inlägg : 2583
Poäng : 5816
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   fre 19 jun 2015, 21:39

Katter vet man ju att de måste ha kött för att överleva. Eller iaf vissa ämnen som bara finns i kött. Sedan vet jag inte om dessa ämnen kan framställas på kemisk väg, det låter jag vara osagt.

Hundar är ju mer åt allätarhållet och i några få fall jag läst om så förekommer det att hundar utvecklar allergi mot kött och därför måste leva på vegetabilier vilket vad jag förstått utefter det jag läst, fungerar.

http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Andreas

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 08 sep 2015, 00:25

TinTin skrev:
Katter måste få i sig taurin som bara finns i kött. Utan det ämnet går de en långsam död till mötes. Så länge de är kattungar klarar de sig, förutsatt att kattmamman de diar får i sig taurin och därmed kött på något sätt.

Taurin är en aminosyra som reglerar hjärt- och muskelsammandragningar. Den finns i animaliska produkter men inte i frukt och grönsaker.

Haft en diskussion om detta på ett annat ställe och veganerna bär på en förhoppning om att t.e.x. det för katten nödvändiga ämnet taurin inom en alltför avlägsen framtid kan framställas på kemisk väg. Hur eller när det kommer att ske, ja det får framtiden utvisa.
Kim.

Antal inlägg : 433
Poäng : 832

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 08 sep 2015, 10:26

Kemiskt tillverkat i stället för naturlig föda åt djur. Vart är världen på väg, räcker det inta att människan själv stoppar i sig en massa konstgjorda ämnen
Andreas

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   ons 09 sep 2015, 01:06

Kim. skrev:
Kemiskt tillverkat i stället för naturlig föda åt djur. Vart är världen på väg, räcker det inta att människan själv stoppar i sig en massa konstgjorda ämnen

Tanken är väl att inga djur ska tvingas lida och inga djur ska bli till mat. Tanken är god men om den är realistisk, det får framtiden utvisa.
Kim.

Antal inlägg : 433
Poäng : 832

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   ons 09 sep 2015, 12:04

Tanken att inga djur skall lida är inte realistisk. Människan kan bestämma över sig själv och har möjlighet att göra val gällande sin föda.
Vi t.ex äter inte odlad fisk, köttet köper vi på små slakterier och grönsakerna är om möjligt biodynamiskt odlade, åtminstone inhemska.
Katter och hubdar är i grunden rovdjur och beroende av kött, valet är ju att man väljer bort husdjur som kräver kött och inte ger sig in på konstgjorda alternativ.
Tänk på dina katter Andreas, skulle du kunna hålla dem på en köttfri diet. Troligtvis inte för de har möjlighet att leva ett normalt kattliv och jagar själva.
Pälsuppfödning borde förbjudas och jakt på djur endast för trofens skull. Äter man köttet och utnyttjar så mycket som möjlig i övrigt av ett slaktat/jagat djur och djuret har levt under bra eller naturliga förhållanden har man i mitt tycke gjort ett etiskt val.
Vego.
Gäst

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   fre 11 sep 2015, 00:41

Till alla köttätare! Finns miljoner skäl till att sluta äta kött. Bland annat miljön.

"Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och samtidigt lämna alla lampor i hemmet. En anledning är att köttdjurens matsmältning orskakar stora utsläpp av metangas - den största av våra växthusgaser."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11160632.ab
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   lör 12 sep 2015, 18:28

Vego. skrev:
Till alla köttätare! Finns miljoner skäl till att sluta äta kött. Bland annat miljön.

"Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och samtidigt lämna alla lampor i hemmet. En anledning är att köttdjurens matsmältning orskakar stora utsläpp av metangas - den största av våra växthusgaser."

Jag tror inte på det. Bullshit som har hittats på av militanta veganer.
Admin
Admin

Antal inlägg : 2481
Poäng : 6845
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   mån 14 sep 2015, 16:35

Vego. skrev:

Hur tänker du dig en värld där alla människor slutar äta kött? Jag har svårt att se hur hur en sådan värld skulle fungera, men är intresserad av att höra hur andra tänker så berätta gärna. Smile

Kevin

Antal inlägg : 332
Poäng : 586
Registreringsdatum : 13-12-24
Ålder : 39

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   tis 08 dec 2015, 23:49

Admin skrev:
Vego. skrev:

Hur tänker du dig en värld där alla människor slutar äta kött? Jag har svårt att se hur hur en sådan värld skulle fungera, men är intresserad av att höra hur andra tänker så berätta gärna. Smile

Veganer berättar aldrig om hur de tänkt sig framtiden utan köttproduktion. Jag tycker det är synd! Har de gjort det så säger jag att de inte tänkt i logiska banor. Ett exempel på bristande logik är mitt huvudinlägg..
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?   

Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?
» F: Driftforce bromsar ur två av sina bilar (skogenracing style)
» 2013-04-06, SM-Semifinal 5, Färjestad - Luleå
» Så här ser en katt ut som förfrusit öronen
» Ålderssymtom på gamla hundar

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Djur :: Hund-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: