Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Boktips: Heder och samvete - en bok om hederskultur i Sverige

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Simba

Antal inlägg : 393
Poäng : 640
Registreringsdatum : 13-09-12
Ålder : 42

InläggRubrik: Boktips: Heder och samvete - en bok om hederskultur i Sverige   lör 17 maj 2014, 22:38

Jag vill rekommendera boken till alla som är intresserade av att veta mer om hederskulturen och till alla er som blundar för hederskulturens faktiska existens. Författaren åskådliggör problemet med mardrömslika berättelser direkt ur verkligheten.

Boken handlar om unga människor som förråds av dem som säger sig hjälpa dem, som tvingas att begå självmord eller gifta sig med någon som föräldrarna valt. Valet för de som överlever är står mellan tvångsgifte eller evig exil och utstötning, inte sällan döden. Det är inte bara kvinnor som drabbas av hederskulturen. Både män och kvinnor föds in en den och saknar bland annat viktiga nätverk utanför om de vågar slå sig loss.

Boken berör och den berör djupt.

"För första gången finns nu en både inträngande och övergripande skildring av hederskulturen och dess konsekvenser i Sverige. I hedersideologin är individen underordnad familjens eller klanens värderingar, behov och anseende. Framför allt handlar det om att kontrollera sexualiteten, och då främst kvinnans. Våld i hederns namn är kollektivt planerat och riktat mot individer. Det är könsmaktsordning och strukturell diskriminering drivna till sin spets.

Heder och samvete bygger på författarnas långa erfarenhet av integrationsdebatt och konkreta arbete för att skydda dem som utsätts för hedersförtryck. Hur kan en hedersideologi uppstå och hur det kommer sig att den kan leva vidare i ett modernt samhälle?

Förutom dessa diskussioner gör författarna dessutom en kritisk genomgång av den svenska debatten om hederskulturen och av myndigheternas motstånd mot att genomföra de politiska beslut som har fattats för att motverka förtrycket."

http://www.adlibris.com/se/bok/heder-och-samvete-en-bok-om-hederskultur-i-sverige-9789186061845
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Boktips: Heder och samvete - en bok om hederskultur i Sverige   sön 18 maj 2014, 00:15

Du är rökt och för alltid stämplad som rasist om du nämner ordet hedersvåld. Fy skäms, inte yttra sig nåt negativt om mångkulturen! Jag är inte högerextrem, inte normalt höger heller är jag men sett och indirekt upplevt hedersvåldet på nära håll har jag gjort. Och faen i mig va tyst det blir då, trots folk ser och de hör är det inte en käft som vågar säga något. det här gott folk, det är dubbelmoralen och beröringsskräcken personifierad i Sverige och det mer än lovligt ynkligt.

Till överst på sidan Gå ner

Boktips: Heder och samvete - en bok om hederskultur i Sverige
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Beställa ifrån burtonpower
» Hvordan er importreglene i sverige mtp. biler
» Heiki - Ford 20m turbo
» 2.8 inection - Ford Capri 4.0 R6
» Fri fart i Sverige!

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet