Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Stoppa blödning i pulpa

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Admin
Admin

Antal inlägg : 2482
Poäng : 6846
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Stoppa blödning i pulpa   lör 26 jan 2013, 14:12

Haft egna hundar sen 1989 och klart det har ju hänt ibland att jag klippt i pulpan när jag klippt klorna på dem. Men alltid har blodflödet stoppat av sig självt. Tills idag.

Tid att klippa klorna på vovve-fröken och vad händer? Kommer åt pulpan och blodet bara flödar ut. Hall och kök såg ut som ett slakthus. Försökte pressa mot pulpan med bomull och hushållspapper men icke det hjälpte och inget stop-bleeding hemma heller förstås. Inget apotek öppet en lördag eftermiddag på landsbygden. Så fick tipset av en kompis att fylla en plastpåse med potatismjöl och tejpa fast den om tassen. Sen gick hon runt med den ½.timme ca. Hon har kvar påsen om tassen och nu sitter jag här och ska snart ta av den. Hoppas det hjälper.. Har inga problem med att skura blodiga golv, men det är inte bra de blöder hur mycket som helst..

Admin
Admin

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   lör 26 jan 2013, 14:44

Nu ska jag se om blödningen stoppats... Håll tummarna!

Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   lör 26 jan 2013, 15:44

Admin skrev:
Haft egna hundar sen 1989 och klart det har ju hänt ibland att jag klippt i pulpan när jag klippt klorna på dem. Men alltid har blodflödet stoppat av sig självt. Tills idag.

Tid att klippa klorna på vovve-fröken och vad händer? Kommer åt pulpan och blodet bara flödar ut. Hall och kök såg ut som ett slakthus. Försökte pressa mot pulpan med bomull och hushållspapper men icke det hjälpte och inget stop-bleeding hemma heller förstås. Inget apotek öppet en lördag eftermiddag på landsbygden. Så fick tipset av en kompis att fylla en plastpåse med potatismjöl och tejpa fast den om tassen. Sen gick hon runt med den ½.timme ca. Hon har kvar påsen om tassen och nu sitter jag här och ska snart ta av den. Hoppas det hjälper.. Har inga problem med att skura blodiga golv, men det är inte bra de blöder hur mycket som helst..

Potatismjöl stoppar sådana blödningar effektivt om man inte har stop-beeding hemma. Men det var nytt för mig att lägga potatismjöl i en plastpåse och vira om tassen. Jag brukar annars bara massera in mjölet runt klorna och mellan tårna. Händer det igen ska jag testa din variant.
Till överst på sidan Gå ner
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Admin
Admin

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   lör 26 jan 2013, 20:27

Citat :
Potatismjöl stoppar sådana blödningar effektivt om man inte har stop-beeding hemma. Men det var nytt för mig att lägga potatismjöl i en plastpåse och vira om tassen. Jag brukar annars bara massera in mjölet runt klorna och mellan tårna. Händer det igen ska jag testa din variant.

Metoden med potatismjöl fungerade bra fram till vi skulle ut på kvällsprommisen. Då gick det upp och började blöda igen. Så nu nu påse om tassen. Crying or Very sad

Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   sön 27 jan 2013, 01:46

Trolldeg är också användbart. Blanda degen, knåda ihop den och applicera en liten kludd på klon. Degen som stelnar täpper till blodflödet och bildar en hård skyddande "skorpa."
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   sön 27 jan 2013, 01:50

Mikael skrev:
Trolldeg är också användbart. Blanda degen, knåda ihop den och applicera en liten kludd på klon. Degen som stelnar täpper till blodflödet och bildar en hård skyddande "skorpa."

Smart Very Happy

Det skall jag komma ihåg Smile
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   sön 27 jan 2013, 02:32

Anneli skrev:
Mikael skrev:

Smart Very Happy

Det skall jag komma ihåg Smile

Ibland så. Wink

Uteslut salt, matolja och karamellfärg. Blanda bara mjöl med vatten. Saker innehållande salt appliceras aldrig på öppna sår!

Provat med gott resultat på mindre blödningar från pulpan. Ej provat på större blödningar.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Stoppa blödning i pulpa   

Stoppa blödning i pulpa
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Stoppa blödning i pulpa
» Lite frågor om bmw motor i volvo...
» Stoppa ner en m20b25 motor i en Taunus!?

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Djur :: Hund-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: