Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Mata hemlösa katter - ett juridiskt ansvar

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Simba

Antal inlägg : 393
Poäng : 640
Registreringsdatum : 13-09-12
Ålder : 41

InläggRubrik: Mata hemlösa katter - ett juridiskt ansvar   ons 04 dec 2013, 13:50

Hur många känner till att när man börjar mata en kringströvande katt påtar man sig också ansvaret för katten att hjälpa till att hitta en helhetslösning om katten är hemlös? Har du väl börjat mata en eller flera katter så har du påtagit dig ett större ansvar än du kanske trodde och som du inte kan smita ifrån. 

Det är bra att mata katten eller katterna, då uppehåller de sig i närheten tills den exempelvis får plats på att katthem. Men glöm inte att man måste tänka långsiktigt när man matar en eller flera hemlösa katter. Hur stort ansvar vill jag ha för dessa? Vad vill jag att matandet skall resultera i? Jag känner till fall där välvilliga människor matat katter och sedan en dag har de flyttat till en ny bostadsort och katterna blev kvar. Hungriga och lika utlämnade som de var från början och det är inte okej!

"Enligt förarbetena till djurskyddslagen är den som har tagit ett djur i sin vård ansvarig att se till att djuret sköts enligt djurskyddslagens alla krav. Detta kan tolkas på olika sätt. Vi anser att om man har matat en katt under längre tid att man då har tagit på sig ett ansvar att se till att katten får mer än bara mat, dvs att den ska ha tillgång till skydd och tillgång till veterinärvård om så behövs.

Naturligtvis är hemlösa katter i första hand ett djurskyddsproblem som utlöser ansvar hos de ansvariga myndigheter, Länsstyrelsen och Polisen. Kontakta de så fort du känner till ställen där det finns hemlösa katter.

OBS! Länsstyrelsen i Västra Götaland har som policy att förvildade och skygga katter ska avlivas.Läs mer om deras hantering av ärenden med förvildade katter."

http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/efterlysningar/efterlys-hitta-mata/130-efterlys/efterlys-hitta-mata/198-efterlys-hitta-mata-hemlos
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin

Antal inlägg : 2481
Poäng : 6845
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Sv: Mata hemlösa katter - ett juridiskt ansvar   ons 04 dec 2013, 15:07

Jag kände till det. Men bra att du tog upp det. Långt ifrån alla vet om det.

Mata hemlösa katter - ett juridiskt ansvar
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Så här ser en katt ut som förfrusit öronen
» Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Djur :: Katt-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: