Skrivlusten

Social mötesplats för diskussioner och umgänge. Välkommen in i gemenskapen!

HemPortalKalenderVanliga frågorSökBli medlemLogga in

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
Dela | 

Krukväxter som är giftiga för katter?

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 13:08

Vilka sorters krukväxter är giftiga för katter? Min lille avsmakar gärna växterna och igår blev han illamående och kräktes. Det gick över utan att veterinär kontaktades.

Jag undrar också om jag kan lära honom att inte hoppa runt på alla möbler och riva ner ömtåliga saker i golvet?
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 13:14

Har du testat med en klöspinne eller liknande? det finns massor av olika modeller. Krukväxter vet jag inte men han lär sig nog snart att inte smaka på dem. Kattungar är alltid full rulle, testa med en sprayflaska som man har till blommor och spraya lite om du hinner, då kanske han fattar Wink catzy 
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 14:50

http://www.agria.se/katt/artikel/farliga-vaxter-for-katten

Hitta det när jag sökte på växter som är giftiga för katter på google Wink

Jag brukar bara ha Ampellilja hemma, då vet jag att det är ofarligt för kissarna.
Sen tar jag in grästuvor i stora krukor som de får ha inne under vintern. Eller så sår jag kattgräs (det är Havre som inte går i *blom*)

Senast ändrad av Anneli den lör 10 aug 2013, 08:55, ändrad totalt 1 gång
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 15:45

http://animail.se/giftiga-krukvaxter.html?gclid=CLDSuZ6_8LgCFWZ8cAod8EwAiQ

Där har du en artikel som svara din fråga.
Angående att han ser ut som en virvel vind och far fram och kastar alt du har i golvet, så finns det bara en lösning antingen ta bort alt eller lägg huvudet på sen och säg jaja det går över när han blir äldre (men vi vet alla sanningen att det gör inte det)
Admin
Admin

Antal inlägg : 2482
Poäng : 6846
Registreringsdatum : 12-12-14

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 17:19

GinaBaretta skrev:
Vilka sorters krukväxter är giftiga för katter? Min lille avsmakar gärna växterna och igår blev han illamående och kräktes. Det gick över utan att veterinär kontaktades.

Jag undrar också om jag kan lära honom att inte hoppa runt på alla möbler och riva ner ömtåliga saker i golvet?
Alla kattungar far mer eller mindre runt och busar och har sig. Katter vill gärna högt upp. Är de inte utekatter och får möjlighet att utomhus aktivera sig i träd osv, bör de ha en motsvarig till exempelvis träd. Nu menar jag inte att du ska släpa in ett helt träd i din boning, men en större klösmöbel han kan fara upp och ner på, och in och ut i skulle kanske roa din lille misse. Finns ett antal att välja på. Allt från små till takhöjd.

Se till att han har bra med leksaker med som alternativ till dina grejer du vill ha ifred och plocka bort allt du är rädd om.

En del katter lugnar sig med åren medan andra förbli aktiva långt upp i åren så bra att vara förutseende. Smile

Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 17:22

Mina cats  kan lära catzy  konsten att slappa dygnet runt Laughing 
Admin
Admin

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 17:29

McOlsson skrev:

Bra förslag till Gina. Wink

Missarna här vilar på dagen och ger järnet när jag gått och lagt mig. Wrrooooooooooom! fram och åter i lägenheten. jocolor 

Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 17:36

Ibland hör jag några korta ruscher men det är inte länge, sedan släpar de sig upp i sängen och faller ihop av ren utmattning och överansträngning Laughing 
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 18:57

McOlsson skrev:
Ibland hör jag några korta ruscher men det är inte länge, sedan släpar de sig upp i sängen och faller ihop av ren utmattning och överansträngning Laughing 
Sådan husse, sådana katter. Laughing 
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    fre 09 aug 2013, 19:10

Exakt, de har lärt sig rutinerna i hemmet 8) 
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 21:35

McOlsson skrev:
Ni är välkomna så provar vi. Wink
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 21:41

Anneli & Tommy. Stort tack för infon! Jag ställer omedelbart undan de av mina krukisar som kan skada min lille gosepojk.

Till Amina. En sådan klösmöbel jag tror du avser är beställd. Ska komma med posten här i veckan. Smile 

Leksaker har han så gott som redan i massor. Hur sjukt mycket roliga leksaker finns inte i zoobutikerna? Basketball 
Ömtåliga prydnadsföremål är undanställda på kattsäkrade platser. Han far ibland upp i bokhyllorna och får ner en och annan bok då och då, men de håller så det gör mig inget. Smile 
Han är också frälst i datormusen och muspekaren. Lite knepigt intresse då jag varje dag sköter mitt jobb från datorn. Men efter det han åkt ner några gånger börjar han bli bättre på det.
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 21:42

GinaBaretta skrev:
McOlsson skrev:
Ni är välkomna så provar vi. Wink
De hade nog ganska snabbt blivit dödströtta på ett litet yrväder som härjat med dem under sina tupplurar Laughing 
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 22:41

GinaBaretta skrev:
Anneli & Tommy. Stort tack för infon! Jag ställer omedelbart undan de av mina krukisar som kan skada min lille gosepojk.

Till Amina. En sådan klösmöbel jag tror du avser är beställd. Ska komma med posten här i veckan. Smile 

Leksaker har han så gott som redan i massor. Hur sjukt mycket roliga leksaker finns inte i zoobutikerna? Basketball 
Ömtåliga prydnadsföremål är undanställda på kattsäkrade platser. Han far ibland upp i bokhyllorna och får ner en och annan bok då och då, men de håller så det gör mig inget. Smile 
Han är också frälst i datormusen och muspekaren. Lite knepigt intresse då jag varje dag sköter mitt jobb från datorn. Men efter det han åkt ner några gånger börjar han bli bättre på det.
Förslag Wink skaffa kissen en lekkompis.. då tar de ut sin överskottsenergi på varandra & du kommer få MÅNGA goa skratt åt deras upptåg Wink
Många katthem & omplaceringsorganisationer låter inte kattungar gå ut ensam om det inte redan finns en katt i hemmet.
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 23:11

Alla kanske inte vill ha två katter. Och du tänkte ju omplacera Strumpan först ensam till Amina...

Men jag förstår iofs tanken.. bara en reflektion. Är lite trött i skallen just..
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 23:18

Ante skrev:
Alla kanske inte vill ha två katter. Och du tänkte ju omplacera Strumpan först ensam till Amina...

Men jag förstår iofs tanken.. bara en reflektion. Är lite trött i skallen just..
Jo sant, fast en del katter fungerar lika bra som ensamkatter som ihop med andra katter Wink

Strumpan är inte heller en kattunge även fast att hon bara är i storlek med en 6-7 månaders kisse..

Men visst vet jag att inte alla vill ha fler katter Wink
Var bara ett förslag Wink
Andreas

Antal inlägg : 2586
Poäng : 5821
Registreringsdatum : 12-12-15
Ålder : 49

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 23:21

Anneli skrev:
Ante skrev:

Jo sant, fast en del katter fungerar lika bra som ensamkatter som ihop med andra katter Wink

Strumpan är inte heller en kattunge även fast att hon bara är i storlek med en 6-7 månaders kisse..

Men visst vet jag att inte alla vill ha fler katter Wink
Var bara ett förslag Wink
Förstod att det bara var ett förslag, var mest bara en tanke som genom skallen på mig. Smile

Dags att nana kudden. Sleep
http://smadjursbloggen.wordpress.com/
Admin
Admin

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    sön 11 aug 2013, 23:49

Lilla Strumpan är så rätt en liten vuxen kisse, men ändå mycket lek tycker jag i henne. Så därför tyckte jag synd om henne att hon skulle bli ensamkatt. Smile

Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Krukväxter som är giftiga för katter?    

Krukväxter som är giftiga för katter?
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Så här ser en katt ut som förfrusit öronen
» Med vad ufodrar veganer sina hundar och katter?

Behörigheter i detta forum:Du kan svara på inlägg i det här forumet
Skrivlusten :: Djur :: Katt-
Skapa nytt ämne   Svara på ämnetHoppa till: